Tinggalkan Nota Uruskan M4yat Di Rumah M1steri Batu 10 Tanjung Karang

Kisah ini dikongsikan oleh seorang pengguna Twitter yang menggunakan akaun Twitter

@azrulnaim777

tentang sebuah rumah m1steri yang dulunya dimiliki oleh arw4h Cikgu Jumbri.

Orang batu 10 mesti tahu rumah ni dengan sejarah rumah tu kan.

Okay aku cerita sikit apa yang buat rumah ni m1steri, untuk k3syang ni, itu bukan m4yat Cikgu Jumbri. Pada nota tu pun dah tulis’tolong uruskan rangka kat dalam rumah arw4h Cikgu Jumbri, bukan tulis ‘uruskan m4yat Cikgu Jumbri kat rumah dia’.

Rumah tu dulu kepunyaan Cikgu Jumbri tapi cikgu ni sudah men1nggal lama dah. Rumah kat Batu 10 Tanjung Karang. Macam mana rumah ni boleh jadi m1steri, tu aku tak nak cerita sebab banyak versi yang aku dengar tapi aku tak nak sampaikan benda yang salah.

Aku cerita apa yang pernah berlaku sahaja kat rumah tu yang aku cerita aku dengar dari orang yang pernah duduk di situ. Ada dua penyewa yang aku sendiri pernah tanya dorang apa yang berlaku di situ.

Dari apa yang orang cerita, orang yang menyewa rumah tu tak lama, kadang-kadang sehari baru sewa, esok dah keluar rumah tu sebab tak tahan. Ada yang kata orang yang sewa situ tak sampai seminggu mesti dah keluar dari rumah tu.

Sama juga penyewa yang aku pernah tanya, mereka memang tak boleh nak duduk lama kat rumah tu, walaupun sewa bulanan murah. Sewa bulanan untuk rumah tu RM50 sebab kawan aku pernah nak sewa rumah tu duduk dengan kawan-kawan dia, jadi aku tahulah berapa harga sewa rumah tu.

Dua penyewa yang aku pernah tanya, yang pertama crew production film, masa tu ada buat shooting kat area situ. Tajuknya Pondok di Hujung Tanjong’. Cerita ni dah lama, tayangan di RTM1. Yang mana pernah tengok tahulah kot cerita tu, tapi cerita tu tak ada kaitan pun dengan rumah tu.

Macam biasalah, production mesti nak save bajet, jadi mereka pun sewa rumah tu sebab sewa murah tapi dorang sewa tak lama. 3-4 hari macam tu mereka keluar cari rumah sewa baru, sebab tak tahan hari-hari kena kacau.

Ada sorang krew perempuan, aku tak ingat nama kakak tu sebab benda ni dah lama, lebih 10 tahun, kakak ni ada sekali tu nak masak maggi tengahari. Masa tengah masak tu , tiba-tiba ada nampak benda macam gula-gula kat luar tingkap tengah tengok dia.

Kakak tu memang tak cakap banyak, terus lari katanya, selera nak makan maggi terus hilang. Tengahari pun boleh kena ganggu. Lepas tu nak pergi mandi pun sama katanya, nampak jugak benda tu kat bilik mandi, jadi korang faham-fahamlah kalau dah selalu nampak kan.

Lepas tu mereka buat keputusan terus nak cari rumah sewa lain sebab tak tahan. Mereka kata macam sepanjang masa je benda tu ganggu.

Penyewa kedua ni orang luar, mat saleh dengan bini dia. Entah macam mana mereka boleh sewa kat rumah tu pun aku tak tau, sebab aku selalu lalu depan rumah tu aku nampak mat saleh selalu lepak kat tangga.

Dua hari lepas mat saleh tu sewa, rumah tu kosong balik. Mat saleh tu dah tak duduk situ. Kita yang selalu dengar cerita pasal rumahtu dah dapat taulah mungkin kena ganggu kot.

Selalu aku nampak masa dua hari tu memang pagi petang mat saleh tu duduk kat tangga dengan bini dia. Pagi tu selalu aku beli sarapan kat depan rumah tu, depan rumah tu ada warung nasi lemak, petang pulak selalu jalan-jalan naik motor, jadi memang akan lalu rumah tu.

Lepas tu entah macam mana, aku lepak kedai mamak, aku terjumpa mat saleh tu duduk kat mamak. Lalu aku pun tanyalah  dalam Bahasa Inggeris dengan tergagap ya “awak yang sewa rumah yang depan warung jerman kan?” Dia cakap “iya”.

Lepas tu aku tanya “dah tak duduk situ ke?” Mat saleh tu jawab “tak sebab ada benda ser4m selalu muncul. Dia dan bini dia takut katanya ada setan yang menyer4mkan”. Korag jangan cakap pulak ‘pandai pulak mat saleh sembang melayu’, aku malas nak translate.

Jadi mereka buat keputusan cari rumah lain, mereka sewa dekat dengan samtk. Mereka kata bayar mahal tak apa, asalkan tenang tak ada yang mengacau.

Jadi dua cerita ni je yang aku dapat kongsikan dgn korang apa yang berlaku kat rumah tu. Penyewa-penyewa lain yang pernah sewa kat situ pernah juga dengar apa yang berlaku, tapi tu aku dengar dari cerita orang, so aku tak kongsi cerita dari mulut orang lain.

Kalau thread ni bosan, tarik bantal tarik selimut, tidur.

Kredit Gambar: @azrulnaim777

Kisah ini dikongsi oleh pengguna Twitter menggunakan akaun Twitter

@azrulnaim777

dan mendapat hampir 18,500 Retweet. Beberapa ejaan, perkataan dan ayat mungkin diubah suai untuk memudahkan pembaca.

Pandangan dan pendapat penulis adalah hasil karya asli penulis dan tidak mewakili serta tidak mencerminkan pandangan dan pendapat dari Gempak. Gempak tidak bertanggungjawab atas sebarang kesilapan atau kesalahan kandungan artikel ini.

Kepada anda yang berminat untuk menyumbang, hantarkan karya anda ke [email protected]

Sumber: GEMPAK

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook  Oh Media

Be the first to comment on "Tinggalkan Nota Uruskan M4yat Di Rumah M1steri Batu 10 Tanjung Karang"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*