“Menyvsahkan orang lain!” – Instafemes ‘Prank’ Dij4ngkiti Coron4v1rus, Pesawat Terp4ksa Patah Balik Buat ‘Emerg3ncy Landing’

Hanya semata-mata untuk publisiti, seorang bintang Instagram telah menyebabkan percutian ramai penumpang pesawat tertangguh, lapor Metro.

Potok Philippe atau nama sebenarnya James Potok, 28, telah menaiki pesawat WestJet dari Toronto menuju ke Jamaica dan ketika dalam perjalanan dia tiba-tiba buat pengumuman yang memeranjatkan dan menakvtkan penumpang lain.

Perhatian semua. Saya baru baru dari wilayah Wuhan, tempat bermulanya coron4v1rus. (Sekarang) saya rasa macam tak sihat. Terima kasih.”


Sumber: Metro

Kata James, dia akui sengaja buat ‘prank’ sebegitu untuk melawak dan pada asalnya dia bercadang untuk hantar video yang dirakam tu dekat sebuah platform hiburan supaya jadi viral.

Bagaimanapun, selepas membuat pengumuman tiada seorang pun penumpang yang ketawa dan dalam masa 15 minit seterusnya semua kru kabin masing-masing terus pakai topeng muka. Mereka juga turut menyuruh James pakai topeng muka dan sarung tangan.

Pengumuman itu membuatkan juruterbang terp4ksa berpatah balik dengan kadar segera dan melakukan pendaratan kecemasan.


Sumber: Metro

Sumber: Metro

Bukannya video dia yang viral, sebaliknya video dirakam penumpang yang viral menunjukkan James diiring keluar dari pesawat dek kerana pengumuman tersebut. Salah seorang penumpang, Julie-Anne Broderick berkata dia terkejut apabila pesawat tiba-tiba buat pusingan mengejut dan mereka dimaklumkan bahawa pesawat terp4ksa mendarat semula di Toronto.

“Kami baru melepasi Florida dan tiba-tiba kami dapat rasakan pusingan mengejutkan. Penumpang semua sangat kecewa, tindakan dia sangat pentingkan diri. Seramai 240 orang tertangguh percutian.”

Mungkin dia (James) sangka tindakan dia tu lawak tapi tidak.”


Sumber: The Sun

Sumber: Metro

Ramai penumpang marah dengan tindakan James itu kerana membuatkan percutian mereka terganggu apatah lagi penerbangan seterusnya ke Jamaica juga dibatalkan kerana insiden tersebut.

Selepas ditahan dan disoal siasat, James mengaku bersalah kerana pentingkan diri hanya semata-mata untuk publisiti. Katanya, dia hanya mahu ‘melawak’ dan mahu hasilkan video prank viral di Instagram.

Saya orang seni. Apa-apa jenis publisiti untuk saya adalah publisiti yang bagus.”

Saya minta maaf sangat sangat kerana kejahilan saya dan tidak memahami tentang w4bak coron4v1rus sehingga membuatkan penumpang berasa ter4ncam.

Saya sangka tindakan itu akan menimbulkan reaksi tapi tak sangka pula apa yang saya buat itu salah serta menimbulkan respon sebegitu. Bila fikir balik, betullah ia mungkin bukan sesuatu yang patut saya lakukan.”

Dah jadi macam ni baru nak fikir…

James telah dit4han dan did4kwa atas kes4lahan tingkah laku yang membah4yakan dan menyusahkan orang lain. Dia merupakan seorang penghasil video muzik dan mempunyai lebih 34,000 pengikut di Instagram dan 715 subscribers di Youtube.

Takdelah famous mana pun 34k je followers, Malaysia punya Instafemes lagi famous

Sumber: Lobakmerah/LepatPisang

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook  Oh Media

Be the first to comment on "“Menyvsahkan orang lain!” – Instafemes ‘Prank’ Dij4ngkiti Coron4v1rus, Pesawat Terp4ksa Patah Balik Buat ‘Emerg3ncy Landing’"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*