Rakaman Ust Ebit Lew Pergi Sendiri ke Flat Jinjang Utara. Sekali Bila Dia Sampai, Terbongkar Cerita Sebenar

Perkongsian terbaru pend4kwah popular Ustaz Ebit Lew mencuri tumpuan ramai.

Kali ini beliau dan team pergi sendiri ke sebuah flat di kawasan Kepong iaitu di Jinjang bagi menyoroti keadaan sebenar masyarakat di sana.

Ternyata dia tidak dapat menyembunyikan kesihan hatinya melihat betapa penduduk di flat tersebut terpaksa turun naik tangga untuk mendapatkan barangan keperluan, mahupun ke tempat kerja dan sebagainya.

Apa yang menyedihkan Ustaz Ebit Liew, turun naik tangga amat memenatkan dan dia tidak tahu bagaimana orang-orang yang sudah berusia yang tinggal di situ melakukannya.

Berikut posting Ustaz Ebit Lew;

Sedih masa pergi ke flat Jinjang Utara. Tak tahan bila sampai 1 blok jer lif elok. Yang lain naik tangga sampai tingkat 14.

Ramai chinese, india, melayu saya jumpa tadi oku dan warga emas. Begitu juga ada yang tinggal seorang diri.

Hari-hari turun tangga beli makanan dekat bawah. Saya baru hari ni naik 14 tingkat dah nak menangis.

Penatnya s4kitkaki turun naik. Turun naik. Macam manalah orang tua-tua ye. Dah 2 tahun lif rosak. Betul-betul kasihan dan sedih rasa.

Sedihnya rasa. Siapa boleh bantu untuk cepatkan repair selenggarakan lif ini semua. Kasihannya lah.

Masa ni seorang kakak Mei yang baik dan seorang abang bantu kami jumpa mereka. Beri sedikit barang dapur dan duit belanja. Betul-betul menyentuh hati saya. Ramai tiada kerja.

Ada seorang kakak s4kitanak kerja cuci pinggan. Sekarang tiada gaji dah kerana tidak kerja. Gaji hari.

Uncle tu menangis walau tak bercakap bila saya beri duit ditangannya. Bukan duit itu tapi kasih sayang.

Bukan bantuan itu. Tapi rasa disayangi dan diambil berat. Dulu masa saya susah ada orang bagi rm2 saya masuk tandas tengok duit dan menangis.

Tadi saya nampak selepas saya keluar ada pakcik tu kira duit diberi dan dia civm duit tu menangis. Ya Allah sayunya. Duit cuma kertas tapi tangisan pakcik tadi tu bahagia saya.

Saya benar-benar rasa sayu dan pohon doa semua yer agar semua oku, warga emas, ibu tunggal di tempat begini dapat dibantu.

Warganet turut luah simpati

Sementara itu rata-rata warganet meluahkan simpati terhadap keadaan di flat itu, terutama kepada warga emas yang terpaksa menggunakan tangga.

” Semoga usaha murni dan tulus ustaz selama ini mendapat ganjaran pahala yg tidak terhitung oleh Allah S.w.t

” Moga Allah meredhoi setiap titik peluh penat lelah ust.Aamiin Keep strong.Move forward.You are the best.

” Allahu. Uncle tu sanggup tolak mula2 pemberian ustaz. Bila dah explain baru dia amik.

Tingkat 14

Sedih masa pergi ke flat Jinjang Utara. Tak tahan bila sampai 1 blok jer lif elok. Yang lain naik tangga sampai tingkat 14. Ramai chinese, india, melayu saya jumpa tadi oku dan warga emas. Begitu juga ada yang tinggal seorang diri. Hari-hari turun tangga beli makanan dekat bawah. Saya baru hari ni naik 14 tingkat dah nak menangis. Penatnya sakit kaki turun naik. Turun naik. Macam manalah orang tua-tua ye. Dah 2 tahun lif rosak. Betul-betul kasihan dan sedih rasa.Sedihnya rasa. Siapa boleh bantu untuk cepatkan repair selenggarakan lif ini semua. Kasihannya lah. Masa ni seorang kakak Mei yang baik dan seorang abang bantu kami jumpa mereka. Beri sedikit barang dapur dan duit belanja. Betul-betul menyentuh hati saya. Ramai tiada kerja. Ada seorang kakak sakit anak kerja cuci pinggan. Sekarang tiada gaji dah kerana tidak kerja. Gaji hari. Uncle tu menangis walau tak bercakap bila saya beri duit ditangannya. Bukan duit itu tapi kasih sayang.Bukan bantuan itu. Tapi rasa disayangi dan diambil berat. Dulu masa saya susah ada orang bagi rm2 saya masuk tandas tengok duit dan menangis. Tadi saya nampak selepas saya keluar ada pakcik tu kira duit diberi dan dia cium duit tu menangis. Ya Allah sayunya. Duit cuma kertas tapi tangisan pakcik tadi tu bahagia saya.Saya benar-benar rasa sayu dan pohon doa semua yer agar semua oku, warga emas, ibu tunggal di tempat begini dapat dibantu.

Posted by Ebit Lew on Tuesday, May 5, 2020

 

Apa pendapat anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen dan Share Ya. Terima Kasih ! 

Sumber : A.U

Be the first to comment on "Rakaman Ust Ebit Lew Pergi Sendiri ke Flat Jinjang Utara. Sekali Bila Dia Sampai, Terbongkar Cerita Sebenar"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*