Mula-mula doktor kata kayap, alahan produk penjagaan wajah… selepas 5 bulan teka-teki kesan leb4m, gig1tan nyamuk terjawab

 

HATI mana yang tidak sedih melihat adik bongsu yang selama ini sihat tiba-tiba muram akib4t jatuh s4kit.

Demikian cerita gadis berdarah kacukan Bidayuh dan Iban ini apabila adiknya yang berusia 14 tahun diserang peny4kit Sistemik lupus eritematosus (SLE) sejak awal tahun 2020.

Bermula dengan bintik-bintik merah seperti g1gitan nyamuk, kemudiannya muncul kesan-kesan lebam di wajah Irene Sophia Benedict sebelum ia mereb4k ke kaki.

Menurut Mitchelle Benedict, 18, kesihatan adiknya juga merosot pada Mac sebelum mereka pergi mendapatkan r4watandi klinik, h0spital dan akhirnya ujian darah pada Isnin lalu memberi jawapan kepada teka-teki mereka selama ini.

“Mula-mula kami tak tahu dia kena SLE. Bulan Mac naik kesan lebam di muka. Saya mula perasan masa balik Sarawak lima bulan lepas, macam gigitan nyamuk.

“Bila pergi klinik doktor kata kayap. Bila pergi ke h0spital doktor kata allergic produk penjagaan wajah. Kemudiannya naik di tangan dan kaki pula.

Irene kini dimasukkan ke h0spital Melaka sejak Isnin lalu.

“Jadi ayah bawa adik buat ujian dar4h, sah SLE dan masuk w4d di h0spital Melaka sejak Isnin,” ujar Ivy kepada mStar.

Selain hilang selera makan dan lesu, adiknya juga acap kali dem4m sejak Mac lalu.

Kata Ivy, dia pada mulanya agak risau memandangkan C0v1d-19 sedang melanda negara namun berasa tidak logik untuk mengaitkannya dengan v1rus itu memandangkan adiknya tidak pernah keluar rumah sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).

 

Rasa sedih tengok adik sendiri. Bila tanya s4kitke? Dia macam tak nak beritahu… tak nak kita risau.

IVY MITCHELLE BENEDICT

KAKAK

“Selain tiada selera makan, dia kata nak minum air pun sakit. Lepas tu nak berjalan s4kitsendi. Sekarang ni kami tengah tunggu keputusan darah, buah pinggang dan sampel kulit yang diambil.

“Rasa sedih tengok adik sendiri. Bila tanya s4kitke? Dia macam tak nak beritahu… tak nak kita risau. Dia pun fikir s4kitbiasa je selama ini,” ujar anak ketiga daripada empat beradik itu.

Menurut Ivy, selera makan adiknya juga semakin bertambah sejak dimasukkan ke h0spital empat hari lalu.

Ivy sedih mengenangkan nasib adik bongsunya.

Malah, dia turut berterima kasih apabila ramai yang menitipkan doa buat adiknya selepas dia berkongsi perihal itu di Twitter.

Sehingga kini, posting yang dikongsi Ivy menerima lebih 18,000 ulang kicau (Retweet).

Ivy (kanan) bersama adiknya, Irene (kiri).

Menurut laman sesawang lupusmalaysia.org, Sistemik lupus eritematosus (SLE), atau lupus, adalah peny4kit kr0nik “autoimmune” yang mana antibodi seseorang bertindakbalas dengan t1su badan seseorang pes4kititu sendiri.

Ini menjejaskan beberapa bahagian sistem tubuh seperti kulit, sendi, buah pinggang, p4ru-p4ru, sistem saraf, atau org4n-org4n lain di dalam badan.

 

 

Apa pendapat anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen dan Share Ya. Terima Kasih ! 

Sumber : Mstar

Be the first to comment on "Mula-mula doktor kata kayap, alahan produk penjagaan wajah… selepas 5 bulan teka-teki kesan leb4m, gig1tan nyamuk terjawab"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*