Disahkan H4mll Semasa Kead4an Tengah ‘D0wn’, Rezeki Mampu Beli Rumah Selepas Lahirkan Anak Kembar

MENEMPUHI alam perkahwinan pastinya tidak dapat lari dengan dug4an dan uj1an.

Begitulah juga yang dihadapi Manal Mohamad Usamah, 34, apabila diuji dengan pelbagai dug4an saat sedang ham1l anak kembar pada 2020.

Menurut Manal yang kini merupakan ibu kepada empat cahaya mata, dia dan suami, Mohd Radzee Iskandar Abdul Rahim, 35, belum bersedia untuk menerima kehadiran ‘orang baharu’ kerana ekonomi rumah tangga tidak kukuh ketika itu.

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

“Saya berhenti kerja 2016. Pada 2017 kami dua-dua sudah tak kerja. Tapi rezeki pada 2018 suami dapat semula kerja. Masa tu kewangan masih terkawal dan cukup-cukup makan. Tapi kami tak ada plan tambah anak sebab nak stabilkan hidup dulu. Tiba-tiba masa awal 2020 tu dapat tahu mengandung, perasaan kami dua-dua berbelah bahagi sebab baru nak bangkit.

“Kami tak berapa teruja tapi masih juga terima kenyataan yang kami bakal ada anak baharu. Saya pun masa tu dah dua tahun terima raw4tan ps1kiatri untuk depr3ssion jadi memang pregn4ncy yang ketiga tu agak ber1siko. Bila cov1d-19 mel4nda, syarikat suami buang pekerja dan gaji kena potong. Masa tu memang kami d0wn sangat fikir nak tanggung anak-anak bakal lahir dan anak-anak sedia ada.

“Rezeki kami, dalam kegel1sahan kewangan tu, syarikat tak buang suami dan dia juga dapat terus bekerja dengan gaji yang asal. Orang ramai nasihat saya, ni mungkin rezeki anak dalam pervt. Tapi belanja banyak nak guna, komitmen lagi, memang tak cukup… memang sus4h hati sangat. Hari-hari kena sabar,” katanya.

Bercerita mengenai video rakaman gender reveal yang tul4r, Manal yang menetap di Changlun, Kedah, berkata ia merupakan kali pertama dia melakukan kejvtan seperti itu buat keluarganya.

Mengaku tidak mampu mengadakan majlis besar-besaran atau acara khas untuk mengumumkan jantina anak dalam kandvngan ak1bat kekangan wang, dia terp4ksa menggunakan barangan yang ada di rumah sahaja.

“Saya dapat tahu meng4ndung tu awal Januari sebelum PKP (Perintah Kawalan Pergerakan). Saya pergi scan seorang diri bulan Mei 2020 nak tengok jantina kembar. Lepas balik klinik terus plan nak buat gender reveal tapi terpaksa guna apa yang ada sebab kedai banyak tutup masa PKP.

Pasangan kembar seiras dilahirkan pada 14 September 2020.

“Saya teringin sangat nak buat gender reveal tambahan pula dapat dua anak sekali. Tengok orang lain buat meriah dan nampak mewah. Tapi saya tahu kami tak mampu. Kebetulan temu janji dengan doktor suami tak dapat ikut sebab kerja jadi saya buatlah kejutan tu.

“Plastik warna biru saya gunting kecil-kecil sebagai kejutan menandakan jantina kembar lelaki. Kemudian masukkan ke dalam belon warna kuning yang ada untuk bagi bunyi meletup. Saya balut dengan plastik hitam untuk bagi anak-anak tak confuse dengan warna belon tu kuning,” ujarnya lagi.

Walau kejutan dibuat ala kadar, terpancar ekspresi wajah ceria si suami dan anak-anak setelah mengetahui kedua-dua bayi kembar dalam kandungan adalah lelaki.

Bercerita lanjut mengenai anak kembar seiras yang dilahirkan pada 14 September 2020 di h0spital Kangar, Perlis, Manal berkata dia terpaksa berjuang sendirian melahirkan anak tanpa suami di sisi berikutan SOP masih ketat.

Manal (dua dari kanan) bersama ahli keluarganya.

Walaupun tidak merancang untuk menambah cahaya mata ketika kewangan kurang stabil, mereka mengganggap bahawa ia sebagai rezeki pemberian Allah.

“Memang hari-hari kami takut macam mana nak tanggung anak-anak untuk hari mendatang. Orang kata ‘rezeki anak dapat kembar’, tapi rezeki kalau tak dicari siapa nak bagi.

“Alhamdulillah tak sangka kami dapat beli rumah sendiri tahun 2021. Sebenarnya masa mengandung kembar lagi kami dah dikira dapat rezeki. Dalam pada risau bab kewangan, kerajaan bagi keluarkan KWSP (Kumpulan Wang Simpanan Pekerja), jadi dengan duit itulah kami belanja. Pergi mana-mana ada yang hulur duit dekat kembar.

“Kami belum pernah tak dapat makan, walaupun ada bulan terpaksa catu belanja, tapi Alhamdulillah rezeki tu ada tak tahu datang dari mana. Sampai sekarang kami masih strvggle sebab saya tak kerja dan tak dapat bantu kewangan suami. Tapi saya anggap jaga anak-anak di rumah pun satu rezeki,” ujarnya lagi.

Berikutan perkongsian di TikTok yang menjadi tular, rata-rata netizen memuji sikap k3$ederhanaan ditunjuk oleh keluarga kecil ini yang tidak kisah menunjukkan k3$usahan kehidupan mereka.

Manal dan keluarga kecilnya ketika menyamut hari lahir si kembar.

Bagaimanapun menurut Manal, dia berasa syukur apabila dikelilingi oleh orang terdekat yang sentiasa membantunya ketika dalam k3$usahan.

Tambahnya, memang banyak ujian dalam berumah tangga namun setiap pasangan harus bersabar dan teruskan berusaha ke arah lebih baik.

 

 

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Berita Stedy Media

Sumber: MSTAR

Be the first to comment on "Disahkan H4mll Semasa Kead4an Tengah ‘D0wn’, Rezeki Mampu Beli Rumah Selepas Lahirkan Anak Kembar"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*