Sayu si comel ini minta “nak masuk balik dalam perut mama”… umur 6 tahun masih tak boleh jalan, tuIang p4tah lebih 50 kali

 

BERAT mata memandang, berat lagi bahu yang memikul.

Suara seorang bayi dalam sebuah video yang menangis sambil menger4ng kes4kitan mengundang seb4k sesiapa sahaja yang menontonnya.

Menurut si ibu, Khairol Niza Zaffarullah Khan, 42, anak perempuannya, Khayla Adha Mirza Imran, mempunyai mas4lah tul4ng r4puh atau Oste0genesis Imperfecta sejak lahir.

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

“Anak saya ada peny4kit Br1tal B0nes D1sease iaitu tul4ng r4puh.

“Mas4lah ni dapat dikesan masa saya meng4ndung enam bulan. Saya jumpa doktor untuk lakukan pemeriksaan. Masa imbas kaki kiri dia tak nampak, rupanya terlipat ke d4da akibat pat4h.

“Selepas dilah1rkan, bermula umur 30 hari saya dah hantar buat raw4tan kemot3rapi (phamidoronate) sebanyak dua hingga tiga bulan sekali,” jelas Khairol Niza atau senang disapa Niza ketika dihubungi mStar.

Menurut wanita yang menetap di Pulau Pinang ini, anaknya yang kini berusia enam tahun sudah menanggung der1ta p4tah tulang lebih 50 kali sepanjang usianya.

Dia yang menjual donat dan bomboloni bersama suami, Imran Mohd Yusoff, 43, berkata segala kos raw4tan serta ub4t-ub4tan dit4nggung oleh mereka berdua.

Tambahnya lagi, Khayla yang hanya mampu terbaring dan duduk di atas katil terp4ksa bergantung kepada kerusi roda untuk bergerak.

Khayla tidak dapat berjalan seperti kanak-kanak lain walaupun telah mancapai usia enam tahun.

“Banyak kali tulang dia p4tah. Bahagian ret4k tak terkira banyaknya. Rasa s4kit pat4h tu sama macam kita semua. Dia pernah cakap pada saya, Boleh tak Khayla nak masuk dalam perut mama balik? Khayla nak makan bagi kuat baru keluar balik.

“Khayla pernah juga beritahu dia teringin sangat nak berjalan. Kami pun berharap dia dapat uruskan diri sendiri sekurang-kurangnya berjalan untuk ke tandas.

“Sampai sekarang Khayla masih pakai pampers. Dia pakai dari jenama MamyPoko saiz XXL sebab hanya brand dan saiz ni saja sesuai untuk dipakai. Dia tak boleh pakai kain lampin atau seluar.

“Pemb4lut, ub4t tahan s4kit ibupr0fen, supplement untuk kalsium dan kos perbelanjaan lain untuk raw4t Khayla memang tinggi. Kami tanggung semuanya sendiri. Berniaga di pasar malam ni macam biasalah, tak menentu… kadang kita dah standby nak keluar, hujan. Memang untung RM1 pun tak adalah,” jelasnya.

Pada 2020, ujar ibu tiga cahaya mata ini, pembed4han dilakukan terhadap Khayla tetapi nasib tidak menyebelahinya kerana usaha itu gag4l, menyebabkan mereka travma untuk meneruskan ikhtiar melibatkan pembed4han.

Bagaimanapun, setelah dua tahun berlalu, pasangan ini bersedia mencuba sekali lagi melakukan pembed4han di h0spital Gleneagles, Ampang, Kuala Lumpur yang menelan perbelanjaan sebanyak RM140,000.

Antara kos raw4tan terp4ksa dit4nggung oleh pasangan ini.

“Dulu masa pembed4han masukkan wayar kedua-dua kaki g4gal sampai kami travma nak teruskan. Tapi sekarang kami dalam proses untuk buat raw4tan dengan seorang doktor yang pernah berjaya buat pembed4han kepada dua pes4kit macam Khayla.

“Tapi kos agak t1nggi. Sekarang pun dia ada jalani raw4tan stem cell dos pertama dengan belanja RM11,400 dan 12 dos lagi selama enam bulan iaitu dua minggu bagi setiap dos berjumlah RM2,400 tidak termasuk kos pergi balik dan penginapan sehari.

“Sekarang tahap kesihatan Khayla bergantung kepada pergerakannya. Minggu ni Khayla pat4h bahagian paha dan betis,” ujarnya.

Khayla mendapatkan raw4tan di h0spital Gleneagles, Ampang.

Susulan perkongsian oleh Ajib_Junior di TikTok yang meraih lebih 300,000 jumlah tontonan, rata-rata netizen mendoakan kesembuhan Khayla.

Tambah Niza, dia mengharapkan netizen terus menitipkan doa agar dia dan suami terus kuat menempuhi ujian dan duga4n diberikan olehNya.

 

 

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Berita Stedy Media

Sumber : Mstar

Be the first to comment on "Sayu si comel ini minta “nak masuk balik dalam perut mama”… umur 6 tahun masih tak boleh jalan, tuIang p4tah lebih 50 kali"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*