“Kalau Ada Ma$alah Peribadi, Jangan Kita ‘Hent4k’ Atas Pentas..” Datuk Awie

Sejak berpi$ah dengam Mizz Nina pada Ogos, perangai pelik vokalis kumpulan Hujan, Noh Salleh semakin menjadi-jadi. Jika sebelum ini dia adalah seorang figura hebat yang disenangi oleh orang sekeliling, namun kini segala-galanya berubah dalam sekelip mata. Noh Salleh seolah-olah selesa menjadi diri sendiri.

Terbaharu, tular rakaman di Twitter, penyanyi berumur 37 tahun dilihat melvdah dari atas pentas ketika membuat persembahan di hadapan ratusan penonton. Biarpun terang-terangan perbvatan itu menjij1kan tetapi reaksi Noh seakan seperti tidak ber$alah.

Ulasan Awie

Vokalis kumpulan Wings, Datuk Awie, menyeru penyanyi rock agar tidak menggunakan lesen genre itu untuk berkelakvan tidak sen0noh ketika membuat persembahan di atas pentas.

Kata Awie, 53, rockers masih perlu menjaga adab dan bukannya beranggapan genre muzik keras boleh melampaui bata$.

“Memang genre muzik rock itu keras selain memiliki kategori tertentu macam punk rock, death metal dan sebagainya, tetapi kita jangan jadi generasi tak bertamadun.

“Kita di Malaysia, membudayakan kelakvan yang tidak baik itu tak seharusnya diamalkan. Janganlah ambil yang negat1f atau buat perkara aneh.

Adab budaya kita orang Melayu sangat tinggi. Biadab itu bukan orang Melayu lah. Kita ini walau rock macam mana sekali pun biarlah beradab.

Awie berkata demikian selepas sidang media Konsert Wings ‘Naga Kramat’ yang diadakan di Ancasa Hotel, pada Selasa.

Dalam pada itu, pemilik nama Ahmad Azhar Othman mengingatkan mana-mana artis supaya tidak membawa sekali ma$alah per1badi naik ke atas pentas.

Kata penyanyi otai itu, sekiranya ingin diluahkan biarlah dilakvkan menerusi penulisan lirik atau muzik.

Saya sudah 37 tahun menyanyi. Kalau ada ma$alah per1badi, jangan kita ‘hent4k’ di atas pentas dan biarkan orang tahu. Kalau kata mahu tunjuk ‘rebel’ bukan di hadapan penonton, nanti satu dunia tahu.

Bukan tak boleh luah, tetapi zahirkan perasaan atau situasi tersebut menerusi penulisan lirik atau muzik. Berkaryalah selagi tidak mendatangkan mvdarat. Karakter yang ada juga sudah cukup membangunkan band.

Kasihanlah pada mak ayah yang melahirkan dan mendidik kita dengan adab, sopan, ajar mengaji dan belajar, tetapi tiba-tiba kita hancvrkan dan jadi begitu, kenapa?

Bagaimanapun, Awie menyatakan pesanan itu tidak ditujukan kepada mana-mana individu, sebaliknya sekadar peringatan kepada semua.

 

Sumber: Twitter @myraibrahim_

Be the first to comment on "“Kalau Ada Ma$alah Peribadi, Jangan Kita ‘Hent4k’ Atas Pentas..” Datuk Awie"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*