“Jangan DiKejar Nama Unik..” Aisyah Hijanah Tak M4lu Letak Nama Anak Ikut Zaman Lama

Usahawan, Aisyah Hijanah berkongsi nama serta wajah cahaya mata keduanya yang baru dilahirkan pada bulan September lepas.

Menurutnya, dia tidak malu meletakkan nama anak dengan nama zaman dahulu kerana dia lebih mementingkan maksud nama tersebut dan juga nama-nama yang diambil dari nama tokoh yang terkenal pada zaman kenabian dahulu.

“Anak tak m4lu ke letak nama lama-lama?”

“Ada yang tanya Aisyah tentang nama Hassan. Actually satu amanah untuk ibu bapa ni bagi nama yang baik untuk anak-anak sebab kita akan dibangk1tkan dengan nama kita”

“Ramai parents cari nama yang moden tetapi tak ada maksud. Kes1an pada anak, sebab panggilan nama ni adalah doa untuk kita”

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by AISYAH HIJANAH (@aisyahhijanah)

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by AISYAH HIJANAH (@aisyahhijanah)

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by AISYAH HIJANAH (@aisyahhijanah)

“Personally, Aisyah memang str1ct pa$al anak-anak. Nama mestilah yang ada maksud & ada role model yang baik. Kita nak anak membesar dengan akhlak yang baik, mana nama yang kita beri mestilah yang baik-baik juga”

“Jangan di kej4r nama unik, moden tapi tak ada maksud. Carilah nama yang baik, yang ada Tokoh yamg baik, supaya Nanti bila anak kita membesar pun akhlaknya baik juga, In Shaa Allah”

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by AISYAH HIJANAH (@aisyahhijanah)

Ibu kepada dua cahaya mata ini turut berkongsi maksud di sebalik pemilihan nama buat putera keduanya itu.

‘Mohd Hassan Syarif bin Mohd Hazalif’ – Mohd adalah sempena nama Nabi Muhammad saw. Hassan pula sempena nama p4hlawan Islam Turki yang teguh memegang panji Islam walau dipan4h banyak kali & jas4dnya kekal di atas temb0k Konstantinopel (Hassan Ulub4te).

Dan juga, Hassan Ali diambil dari nama cucu sulung Nabi saw yang dalam riwayat, wajahnya paling mirip dengan Nabi saw. Syarif pula, bermaksud mulia yang Kami mengharapkan Putera kami Ini diberikan kehidupan & kem4tian yang dimuliakan dari Allah, dijauhkan dari kezal1man manusia, j1n & sya1tan”

Aisyah mendirikan rumah tangga bersama Alif Teega pada 2017 dan dikurniakan sepasang cahaya mata, Khadijah Hijanah 1 tahun 9 bulan dan Mohd Hassan Syarif yang baru berusia 1 bulan.

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Berita Stedy Media

Sumber:keluarga

Be the first to comment on "“Jangan DiKejar Nama Unik..” Aisyah Hijanah Tak M4lu Letak Nama Anak Ikut Zaman Lama"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*