“Tiada Rahsia Antara Saya & Anak-Anak, Merekalah Best Friends Forever Saya”- Raja Azura

Seronok melihat kebahagiaan dan keakraban Raja Azura atau mesra disapa Kak Engku bersama anak-anaknya yang kini berusia belasan tahun iaitu Megat Muhammad Raziq (18), Megat Luqman Haqim (17) dan Puteri Mia Maizura (15).

“Tiada rahsia antara saya dan anak-anak. Merekalah best friends forever saya. Hubungan kami bagaikan isi dengan kuku. Ke mana saja pasti kami akan tetap bersama.

Anak-anak memang rapat dengan saya. Selain itu, saya juga tak pernah membezakan kasih sayang terhadap mereka yang diberikan sama rata serta adil. Mereka adalah amanah Allah SWT buat saya.”

Walaupun anak-anak tinggal di asrama tapi setiap hujung minggu saya ‘wajib’ pergi melawat mereka. Saya masak sendiri apa yang mereka suka makan dan bawa sekali masa melawat.

Kalau semua berkelapangan selalunya aktiviti yang kami lakukan bersama seperti tengok wayang, atau memasak dan kemas rumah bersama. Segala kerja rumah kami akan buat sama-sama sebab saya tak ada orang gaji.”

HIDUP SEBAGAI IBU TUNGGAL

Sejak bercer4i pada tahun 2010, Kak Engku nampak sangat tenang dan ceria sepanjang mengharungi kehidupannya sebagai ibu tunggal. Barangkali sikapnya yang sangat ramah dan kelakar, menutup kisah dukanya itu. Agaknya apalah rahsia Kak Engku sehingga dia nampak sangat tabah?

“Hidup mesti diteruskan walau bergelar ibu tunggal. Apa yang saya amalkan selama ini ialah kuatkan mental dan fizikal. Selain itu, em0si juga perlu dikawal dengan baik. Dengan anak-anak saya bersikap terbuka apatah lagi mereka kini dalam usia remaja.

Seterusnya, pedulikan apa orang kata sebab hanya diri kita saja tahu apa yang terbaik. Barulah kita boleh menjalani life seorang ibu tunggal dengan sempurna. Sebab kitalah yang akan menggalas tugas seorang ayah, ibu, bibik, driver dan guru bila di rumah.

Kekuatan itu hadir setiap kali anak-anak memberi keputusan yang cemerlang dalam pelajaran ataupun sukan sekaligus menggembirakan hati saya. Anak bongsu saya, Puteri Mia Maizura dan ada sikit-sikit nak ikut jejak saya dan sekarang belajar di Sekolah Seni Malaysia Kuala Lumpur.

Pesanan Mama buat anak-anak tersayang, horm4tilah ibu bapa walau apa pun terjadi. Jangan meminta-minta kalau tidak diberi. Meskipun tidak hadir dengan tanggungjawabnya dan tiada pihak lain datang membantu selalulah bersyukur dengan apa yang ada. Rezeki ada di mana-mana.Usaha untuk menjadi hebat dan terbaik. Mama sentiasa berada dalam diri anak-anak. Mama tiada harta nak ditinggalkan, hanya ilmu yang dapat Mama berikan.”

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Berita Stedy Media

Sumber:Nona

Be the first to comment on "“Tiada Rahsia Antara Saya & Anak-Anak, Merekalah Best Friends Forever Saya”- Raja Azura"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*