“Alami Ma$alah Lidah Pendek.” Uyaina Bersyukur Bayinya Sihat Walaupun Tak Mampu Menyusu Badan

Setiap ibu di dunia ini pasti mendambakan setiap bayi yang dilahirkan sihat dan sempurna. Namun, siapa kita yang mampu men0lak takdir.

Begitu juga dengan pelakon dan pengacara Uyaina Arshad yang meluahkan anak sulungnya menghidap1 masalah l1dah pendek atau tongue-tie sejak dilahirkan.

Uyaina atau Saidatul Naseha Uyaina Arshad, 30, berkata, dia mula menyedari masalah yang dihadapi oleh Urhan itu sejak minggu pertama kelahirannya.

$edih juga bila nak diingatkan. Tapi, rezeki Urhan cuma dapat menyusu badan kurang dari 2 minggu sahaja.

Difahamkan, anaknya, Raja Urhan mengalami ke$ukaran menyusu badan sehingga terpak$a rujuk kepada beberapa doktor.

Dia ada kesukaran untuk menyusu. Bila menyusu badan saja, dia menangi$ macam kena pvkul.

“Dah jadi macam paksa susu pula. Sebab lepas dua hingga tiga kali dia menyusu, lepas itu dia akan terpak$a lepaskan. Risau sebab dia tak minum susu secukupnya. Kami bawa dia pergi doktor. Bawah l1dah dia digvnting sedikit untuk lepaskan l1dah pendek itu,” katanya.

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by UA (@uyainaarshad)

Mengulas lanjut tentang perkara itu, Uyaina tidak menafikan isu menyusu badan adalah satu perkara $ensitif terhadap golongan ibu.

Jelas Uyaina, setiap individu mempunyai rezeki masing-masing dan paling penting adalah anak-anak mereka dapat membesar dengan sihat dan baik.

“Setiap rezeki itu datang dari Tuhan. Termasuklah rezeki susu untuk anak kita. Kita dah cuba, kita dah usaha.

“Kalau masih tak ada tak apa. Yang penting anak kita sihat, membesar dengan baik. Jangan kita terlalu fikir nak bagi susu badan, tapi tak memenuhi keperluan anak kita. Selepas itu berat badan dia menurun, anak tak membesar dengan tumbesaran yang sepatutnya.

“Menyusu badan atau tidak, kita adalah ibu. Itu sudah cukup mengagumkan,” katanya.

Uyaina yang mendirikan rumah dengan penyanyi, Raja Syahiran pada 20 Disember 2021 melahirkan Urhan pada 8 September tahun lalu.

Be the first to comment on "“Alami Ma$alah Lidah Pendek.” Uyaina Bersyukur Bayinya Sihat Walaupun Tak Mampu Menyusu Badan"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*